Cinta Hati Mama Papa

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 11, 2012

kisah kelahiran 2

ok sambung balik..
anak da tdo...
mama buka laptop okeyyy..
he3..

lepas dah bukak 2cm tu aku pun aktifkan berjalan..
bagi cepat2 bukak..
dok round2 kat wad tu..
dah lah duk sorang2..
boring yang amat..
last2 aku gi tgk tv..
masa tu mentor akhir..
sambil dok tgk sambil menahan sakit..
tanda turun pun makin byk.
berketul2..
setiap kali nak tukar pad kne tunjuk kat nurse..
kadang aku rse ksian lak nurse2 kne tgk menda alah tu..
kih3..
tu smu untuk kompemkan klu2 baby kita dah terberak dalam perut..
lau kuar warna nak2 ke hijau..
zassssssssssssssssssssssss..
trus akan dibawa untuk branak..
sbb bby kemungkinan akan lemas..

dah boring tgk mentor aku msk blk blik..
konon2 nak tdo..
tp bukan boleh pun..
sbb dah sakit..
dalam 10 minit 4x aku sakit..
tahan jer lah...
dah lah jam tergantung depan mata..
kje aku tutup mata kejap..
bukak blk mata tgk jam..
adussss lambatnya masa berjalan..
hu3...

11.6.12

kul 6am nurse dah ajak gi wat ctg..
semua ok..
dlm duk wat tu abg chik aku bbm..
"amboiii wish dalam radio nampak"
hahahaaa..
tergelak aku sorang2..
baru teringat yg aku ada anta kat sinar untuk wish besday kat laki aku..
11.6 besaday laki aku so sje nak wat seprise kat dia..
lama dah aku anta sampai terlupa..
nak2 tgh sakit mne nak igt ye dakkk...

tapi sdh sbb sinar xsempat nak kol laki aku..
deorg just wish jer kat radio..
laki aku lak time tu dok tdo dalam keta...
klu sinar kol kan best..
mesti terkejut terharu bini dia wat camtu..
kui3...

ok pas ctg masuk blk bilik..
tunggu doc cek..
so doc seluk dan dah buka 3 cm..
dia godek2 bagi bukak sampai 4cm..
dia kata hari ni jugak awak kena beranak..
sbb dah lama sakit kan..
terharuuuuuuuuuu T_T..
siyesssssss doc hospital ipoh baik2...


so msk LR kul 12pm..
kul4.30pm doc pecahkan air ketuban...
tension kot dok dalam LR tu sbb sorang2..
nurse ngan doc kadang2 dtg...
pas2 ctg asik pasang..
aku xleh nk gerak2 sgt..
baby xbpe stabil sbb 2 asik deorg pasang ctg tu..
deorg drip air sbb aku kekeringan katanya...
deorg dripkan antibiotik sbb kncing kotor...
deorg dripkan jugak induce sbb ntah aku pun xtaw...


aku dok mintak ubat tahan sakit deorng xnak bagi..
katanya selagi graf baby awk xstabil xleh bg..
hu3...
so kul 6.30pm doc seluk..
aku dengan penuh yakin kata msti dah bukak banyak..
sekaliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii still 4cm...
mmg sdh sgt2..
rse down...
sakit dah lama..
sakit sgt smp aku ketam gigi sambil ketar2 kepala..
hu3..
xtaw nak pegang apa dah..

doc kata nnt kul 8.30pm dia seluk lagi..
hu3..
mata aku asik tgk jam jer..
mata mmg xleh lelap..
air setitik pun xleh minum...

sakit sgt smpai aku xleh nak gambarkan..
masa tu terpikir apa dosa aku buat sampai xleh bukak2 wlupun dah lama kan..
nak menangis tp air mata xkeluar...
sakiitt.
sakit sgt...
doc dtg jer ak ckp doc operate jer la saya..
hu3..

kul 8.30pm doc seluk lagi..
aku pun harap adalah bukaan kan..
tapi hampa masih 4cm..
betul2 down..
merayu2 kat doc suruh operate sbb dr kul 12pm-8.30pm jalan xbuka..
still 4cm..
sakit bertambah2...
sampai aku ketar2...

dalam dok mamai sakit tu mak aku masuk...
sedih sgt masa tu...
aku cuma leh cakap mak jgn risau..
adik ok jer..
tp Ya Allah sakit sgt...
mak pun blh msk sekejap jer...


kul 9.30pm aku rse nak meneran sgt...
aku jerit panggil doc..
dah xleh nak tahan..
rse nak teran jer...
doc pun kelam kabut cek jalan..
4cm!!
masih 4cm...
hu3..
sgt2 down rse so tarik tgn doc suh operate..
aku merayu sgt2 kat doc 2..
pas2 doc tu kata sabar yer saya bincang dengan bos saya..

xlama pastu dtg lah doc ngan bosnya...
bosnya cek bukaan dan masih 4cm..
aku pun cakap benda yang sama...
nak bedahhhhhhhhhhhh!!!!

ko hengat doc tu nak layannnn..
booo layan adalah...
he3..
dia kata tunggu samapi kul 12am..
klu xbukak juga kita operate..
doc tu kata klu blh xnak operate nak bagi branak biasa..
aku merayu2 idak nyer dia nak layan..
dalam hati dok berdoa cepatlah kul 12am..hu3...

en suami pulak msk pas2...
terus aku ngadu2 sakit..
sakit sgt abg..
smpai xleh nak cakap..
bila en suami tnya dah bukak bpe aku cuma mampu tunjuk 4jari jer..
sakit ko..
xleh nak cakap..
xde tenaga...
ak haus sgt..
mintak kat suami air..
dapatlah minum seteguk dua..
alhamdullillah..
lega..

bila en suami keluar nurse dok tegur..
"eh kejap jer masuk?"
"saya xleh tgk kak, tak tahan"
sob3..
suami aku pun xsanggup nak tgk aku lama2..
hu3...

sbb dah sakit sgt aku dah xleh tahan..
rse nak meneran jer..
aku teran pelan2..
rse bersalah sgt kat baby..
sbb klu masih 4cm sakitlah kan kpla dia..
bngkak lah klu aku paksa dia keluar..
tp btol aku xleh tahan dah..

11.30pm..
kali ni aku btl2 xtahan...
aku kata kat doc saya nak operate sekarang..
sekarangggggggggggggggggggg..
xnak nanti2..
xtahan dah...
so doc pun cek bukaan...
rezeki Allah nak bagi siapa nak sangka kan...
doc kata dah buka 9cm...
alhamdullillah..
doc kata klu rse cam nak terberak teran ajer yer..
lega aku dengar..
aku lak gtaw nurse panggilkan en suami..
sambil tu nurse suh aku baring mengiring sambil meneran..
katanya lagi mudah kpla baby nak kuar..
bila en suami masuk nurse gtaw apa yg perlu dibuat...
so meneran lah aku..
xlama lps tu nurse suh baring mcm posisi org nak beranak...
en suami pegang bahu aku tolak kedepan...
yg ada dlm tu hanya kami suami isteri dan dua nurse...
dua nurse tu dok bagi sokongan sambil dok menyembang..
yang kelakarnya aku gi tnya en suami
" abg nak teran dah ke ni"
en suami kata
"teran jer lah yang"
haha...

start meneran kul 12.30am..
masa kepala baby nak keluar nurse panggil en suami tgk..
lps tu nurse tarik tgn aku bagi rse kpla bby...


12.45am 12.6.12
lahirlah seorang puteri yg comel..
alhamdullillah...
hak masing2 kan..
Allah lambatkan bukaan jalan tapi Allah cepatkan proses keluarkan anak aku..
Alhamdullillah..
bersyukur xterkata..

tiba2 terdengar nurse kata
"patutlah lambat nak bukak rupanya tali pusat terbelit kat kaki"
laki aku pun tgk..
tersimpul tali pusat anak aku kat kaki kirinya..
jenuh lah nurse tu nak bukak satu2..
Ya Allah...
bersyukur sgt anak aku xapa2...
xpe mama sakit asalkan baby selamat...
alhamdullillah...

lepas dah potong tali pusat nurse bagi baby kat en suami suh iqamatkan..
pas2 letak baby kat breast aku...
perasaan masa tu xleh nak digambarkan..
bersyukur..
gembira..
sedih..
sayu...


pas2 nurse bawak kuar baby..
en suami pun kne kuar..
maka proses jahit menjahit pun berlangsung..
bagi aku proses ni xsakit..
sgt xsakit..
mungkin sbb aku dah rse sakit sgt sblm ni so dah imun dah ngan jarum jahit tu..
siap leh sembang2 ngan nurse yg jahit tu...
alhamdullillah...

masuk pulak bos doc yg xnak bagi aku operate tu..
sambil duk tunjuk tanda good kat aku..
"td nak operate sgt kan"
dok perli aku sambil tersenyum..
aku pun sengih2 malu..
hahaha...
dalam hati dok kata
"maseh doc..maseh byk2 sbb tahan xoperate aku td"










alhamdullillah..
selesai sudah cerita kelahiran babyku...
terima kasih Ya Allah atas kurniaanMu ini..
semoga anak ini menjadi anak yg solehah..
amin...


p/s : besday papa 11.6
xde rezeki nak sama yer sbb baby 12.6


terima kasih kepada semua staff nurse dan doktor2 di hospital pemaisuri bainun...
perkhidmatan anda mmg terbaekkkkk!!
cayalahhh =)

21 comments:

  1. alhamdulilah slmt smuanya...
    Comel bby...
    Bertuahnye dpt bsalin normal,nasib baik kn bos doc tu tahan x bg operate...sy da buka 10cm da,tp operate gak sbb bby senget dt laluan wlupun da engage...

    :) dugaan msing2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tergelak baca bab doktor kata psl nk bedah tu..yg bestya baby kluar cpt..best

      Delete
    2. lara : alhamdullillah...xpela asalkan baby lara selamat dilahirkan...

      mia : he3..bila tringat pun sy nk gelak...

      Delete
  2. My doter also born on 12 June 2012. Congrates yea...

    ReplyDelete
  3. akak bc n3 ni jam 4pagi td, terus seram sejuk cuak nk bersalin 2nd baby ni hu3...

    btw congrats again dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maseh dear...
      xpe jgn risau yer..
      semoga dipermudahkan yer nnt..

      Delete
  4. alhamdulillah..yg penting semuanye dah selamat..kita sama lah dear..sakit lame..bukaan lambat..nak tanye,..u ade minum air selusuh x mase baru2 bukak 2cm tuh? misi yg kt spital i besalin marah minum air selusuh awl..sbb mase tuh i belum ade bukaan tp dah minum...katenye, air selusuh ni yg buat bukaan lmbat..tp buat kn kita sakit teramat...wallahualam..xtahu la betul ke x...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp ada minum...mmg kna marah kaw2 punyaaa..
      siap doc suh campak air tu dlm longkang..sob3..
      tp alhamdullillah smunya slmt...

      Delete
  5. salam...tahniah dapat baby girl...alhamdulillah semua mcm okay. apa nama baby? puas baca entry tapi x ada pulak nama baby hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..terima kasih..
      he3..nama bby nur sakina batrisya binti sarin nizam..

      Delete
  6. congrats dear. sama la kita, jalan lambaaaat sangat bukak huhu... tapi mujurla teran tu kejap je baby dah keluar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maseh dear..alhamdullillah smunya dah slmt..

      Delete
  7. such a beautiful name born with adorable baby. :)
    tahniah kak! :)
    semoga si comel membesar menjadi kebanggaan orang tuanya. AMIN.

    anak tentera ni mesti kuat. heheh!

    just nak share fact sebab saya medical student. kebiasaannya dokter takkan layan if request dr patient nk buat c-sect.kecualilah dah mmg takde pilihan and atas nasihat dokter. sebab byk complication nti kalau akk dah mengandung anak kedua, dan seterusnya lepas ni. 1st, contoh risiko; macam pendarahan, kecederaan pada organ dalaman macam pundi kencing, usus besar, usus kecik, risiko ubat bius, risiko kena buang rahim kalau pendarahan tak berhenti (waktu opt kali kedua). risiko penyakit berjangkit kalau kena tambah darah. kedua; sebab operation kali kedua tu dah tak se-simple macam operation kali pertama.


    so saya sangat salute dgn akk sebab berjaya bersalin normal! and both mom and baby sihat alhamdulillah! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dear..alhamdullillah rezeki nak bersalin normal..
      masa sakit sgt hari tu mmg pk nk operate jer..he3..
      nasib baik doc thn..byk jgk yer risiko bersalin czer..maseh yer dear utk info =)

      Delete
  8. tahniah sis..alhamdullillah..dua2 cerita kelahiran sis sy dah bace..semoga anak ini menjadi anak yg solehah..

    ReplyDelete
  9. same la kite skt lme... 12 jam tp kt lr kjp je... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdullilah smunya dah selamat kan..

      Delete
  10. alhamdulillah....comel sgt baby.itu ubat segala kesakitan tu kan..saya punya nasib tak tau lagi.buat masa ni just ready je la...hehe

    ReplyDelete
  11. lg semangat rara nk bersalin kat ipoh neh! ehhee

    ReplyDelete