Cinta Hati Mama Papa

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wednesday, February 6, 2013

resepi bubur Nur Sakina

assalamualaikum dan selamat pagi yer puan2
*sambil sinsing lengan baju*
hari ni chef wani nak tunjuk cara2 memasak bubur kesukaan Nur Sakina..


mula2 kena ada bahan2 di bawah yer





-beras sebaldi segegam
-ayam dipotong dadidu
-kentang dipotong dakdikduk
-sayur campur
-cube ayam seceputik *xelok yer ni, jgn ikut. tapi aku nak pakai jugak..kasi wangi bubur*



nampak yer puan2 cantik kan..
kalerful gitewww..
gumbira ibu memasak pasti gumbira anak memakan..
eh ayat ko propa sangat chef!!



lepas dah ada semua bahan baru boleh ajar cara2nya..
kalau xda jangan buat..
melawan guru namanya tu..
tak berkat ilmu..
kahkah...



1) basuh semua bersih2 guna sabun sunlight..
2) rebuskan di atas api yang marak..
3) pastikan air penuh setempayan agar bubur benar2 empuk lembut umpama kapas yer puan2..




 4) pastikan api dapur membara-bara yer puan2 seperti mana semangat puan2 yang membara2 untuk bagi sekecil makan..




 5) tengok puan2 mengelegak airnya dek kepanasan..
6) tapi jangan sampai terkeluar air dari periuknya..kang xpasal2 kena mengelap dapur yang kotor..





selepas berpanas selama sejam setengah maka terhasillah bubur enak Nur Sakina ini..
jangan sesekali puan2 masakkannya lebih dari sejam setengah..
no no no..
tak boleh lawan cikgu...
kahkah..
masak lah berapa lama korang nak masak..
aku kena masak lama sebab nak bagi lembut selembut lembutnya..
sebab tak blend..



lepas dah siap sejukkan..
jangan suap anak anda lepas jer anda tutup api..
kang chef seligi anda..


dah peram bagi sejuk maka suaplah anak puan2 sambil muka tersenyum riak..
tanamkan dalam hati 
"yeaaaaaaaaa aku berjaya masak untuk anak aku...hahahahaha(gelak dengan penuh lagaknya)"


selepas kenyang makan pastikan anak anda membuat gaya seperti kanak-kanak di bawah yer























  
bluweeekkkkkkkkkk....
eh eh nak kamu sabotaj mama yer...
penat2 mama masak *lari2 masuk bawah dapur*



p/s : gambar Nur Sakina hanya hiasan yer...cuba puan2 buat..mana taw dapat menepati citarasa sikecil..ewahhhhh ;p





4 comments:

  1. anis pun suke buh ayam..nak bg sedap sket..
    eh ni sape nak makan ni..hehe..kena la ikut selera mak nye kan..

    ReplyDelete
  2. selalu kan kalau buat bubur segenggam ni, sekali ngadap terus abes ke atau ade lg bubur dlm periuk??heeee...

    ReplyDelete
  3. amboi dah tambah cube yer..
    setakat ni buat bubur adwa beras+ikan bilis+ kentang+carrot..
    baru semalam try ayam plak..ganti ikan bilis..
    kacang peas adwa tak suke..
    org masak banyak pastu simpan dalam freeze (mama adwa ni tak rajin masak ari2)..
    so bile nak bg makan panaskan balik.. hehehe..

    ReplyDelete
  4. hahahaha... comel si sakina... hihihihi... tak pernah lagi letak mix vege masak untuk dia.. arissa skrg dah tak nak makan bubur.. nak makan nasik jugak macam mak ayah ny.. huhu...

    ReplyDelete